zondag 15 juli 2012

KNJV proef

Gisteren heb ik met Abby voor het eerst meegedaan aan een KNJV proef.
Het was meer een proef om te kijken hoe ver we zijn.
ik vond het ontzettend spannend.
Abby en ik helemaal alleen op stap. Ik wist ook niet wat op me af ging komen.
Dus ik was best zenuwachtig.
Met Bert nog flink geoefend op het schot afgelopen woensdag.
Om half 8 moest ik in Meijel zijn.

 Nadat ik me ingeschreven had, volgde de keuringen.


Cees met Nickel waren er ook.


Opening van de proeven

Wij moesten beginnen met apport uit diep water.
Het water was helemaal overgroeit met bomen, de knallen van het geweer waren overweldigend.
We waren met 9 mensen in de groep. Allemaal ervaren voorjagers.
Abby was aan de beurt.
Er werd geschoten en de eend werd in het water gegooit.
Abby twijfelde een beetje bij in het water gaan, dus ik heb haar een zetje gegeven.
Ze zwom naar de eend, pakte ze vast en zwom terug.
Uit water komen stond ze weer wat te treuzelen.
Liet de eend even los, maar kwam toen toch met eend uit het water.
6pnt.
Aangezien we dit maar 1 keer bij Bianca geoefend hadden en 1 keer in de Eifel
met een houten blok was ik tevreden.

Vervolgens blijven uitzicht 2 minuten.
Dat kan ze wel dus de volle 10 pnt.

Wachten op het markeren.
Markeren.
Een moeilijke want veel honden renden over de eend heen en gingen op de neus de eend halen.
Dat is dus 0 pnt.
Mijn  beurt:
Hier maakte ik de fout, ik had Abby even het lijntje voor de borst moeten houden.
Dus ze sprong in na het schot.
Ik kon haar corrigeren, ze ging weer zitten, maar ze was wel uit concentratie.
Ze rende in een lijn naar de eend. Snuffelde eraan en liet de eend liggen.
Heel jammer, mijn eigen domme fout.
0 pnt.

Hierna werd Abby een beetje rebels.
We moesten naar de volgende proef lopen en Abby begon te blaffen.
heel vervelend en moeilijk te corrigeren.

8 lopen, vast en los
Vast ging best goed, Los begon goed  maar er vloog een zwaluw kort langs ons, en toen was de aandacht weg. ze bleef staan om naar de zwaluw te kijken 0 pnt.

                                                                     vooruit sturen.
Dat deed ze goed. In 1 lijn naar voren. Wauw ik trots, dit kon niet meer mis gaan.
Ik fluit haar terug, en kwam, kreeg iets in de neus en rende naar de draad.
Ik had nog eens moeten fluiten, maar ik wist niet of dit wel mocht.
jammer 0 pnt.

                                                           Apport over water.
Dit kan Abby nog niet goed. We hebben dit geoefend over 10 meter met houten blok. dat deed ze goed.
Maar nu was het 45meter en er staat niemand aan de over kant om te hond mee aan te moedigen.
Dit moeten we nog echt leren. Geeft niet, komt nog wel.
 Zoals verwacht 0 pnt. Abby ging wel het water in, maar bleef wat in de lelies rond zwemmen.

                                                            Apport over land met konijn,
Appeltje eitje, dit kan Abby heel goed. Dacht ik
Vandaag dus niet. Ze stond wat aan het konijn te pielen, pakte het bij een poot. maar pakte het niet op.
Verdorie 0 pnt. Dit kan ze echt goed, dus ik was wel teleurgesteld.

                                                            Verloren apport over land.
Abby moest een heuveltje over. En ik moest beneden staan wachten.
Ik stuur haar zoek verloren.  Ze rend meteen naar de keurmeester en rend ook langs hem door, weg was ze.
Het duurde een hele tijd, voor mijn gevoel. Je ziet niks.
Ik stond te wachten tot de keurmeester zei: mevrouw kon uw hond maar halen.
Opeens komt Abby met eend over de heuvel.
Ik was zo blij, dat ik de afwerking een beetje vergat en haar niet liet zitten.
                                                      9 pnt.

ik was blij dat ik het positief kon afsluiten. Ze kan het echt wel. weet drommels goed wat de bedoeling is.
Ze heeft sommige onderdelen heel goed gedaan, andere helemaal niet.
Van het koniijn en het volgen baalde ik wel, want dat kan ze heel goed.

Het was een leerzame dag en er is nog veel werk aan de winkel.
Hopelijk doen we het in Haaften een beetje beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten